Nytt kassasystem på jobbet

Jag jobbar i en klädaffär i Stockholm som har ganska många kunder varje dag. Vårt gamla kassasystem var därför inte populärt bland oss anställda. När du betjänar ett antal hundra kunder om dagen är det väldigt jobbigt om kassasystemet konstant krånglar. Ett par minuter krångel ett par gånger om dagen blir väldigt mycket i slutändan. Därför var det mycket positiv stämning idag när vårt nya kassasystem anlände. Vi har sett fram emot det här det senaste halvåret då vi började försöka övertala chefen om att det var ett krav. I serviceindustrin är en dålig kundupplevelse p.g.a. konstant långa köer väldigt dåligt. I slutändan fick vi därför igenom det.

kassasystem från Allvåg

Framöver

Den närmsta veckan kommer antagligen vara väldigt hektisk, vi håller på och ersätter det gamla systemet just nu. Självklart kan vi inte ersätta allting samma dag. Vi måste ge oss anställda lite tid att vänja oss med det nya systemet så att det inte blir mer köer. Samtidigt måste vi se till att allting fungerar som det ska. Det är inte sannolikt att det är något stort fel men man kan aldrig vara helt försiktig.

När nästa vecka är över tror jag däremot det kommer vara bli otroligt skönt att gå till jobbet. Åtminstone under en period. Att inte behöva konstant bråka med ett kassasystem som ska vara hjälpa dig göra ditt jobb kommer bli otroligt skönt. Hur länge jag kommer ha kvar känslan återstår att se, vi hittar säkerligen någonting nytt att klaga på snart. Jag tycker däremot inte att vi ska se nya klagomål som någonting alltför negativt. Om vi, som med kassasystemet, kan hitta lösningar till våra problem förbättrar vi arbetssituationen. Det är bättre för hela företaget i slutändan.

Jag tror att det är en sak som man kan använda i resten av livet också. Se inte dina problem som problem; de är möjligheter att hitta bättre lösning.